top of page
  • Inge Godts & Peter Schollaert

Meer energie en veranderbereidheid op de industriële werkvloer



Succes op de industriële werkvloer komt niet uit de lucht vallen! Het is het resultaat van hard werken, slimme processen, innovaties, goed overleg, aandachtig luisteren en sterke conversaties op de werkvloer.


Verander- en ontwikkeltrajecten op de werkvloer starten vaak bij een probleem, bijvoorbeeld omwille van kwaliteitsklachten of een trage niet efficiënte ploegoverdracht. Je neemt als productieleider actie omdat iets niet of onvoldoende werkt. Als het probleem te maken heeft met een menselijke of relationele factor, dan kunnen je gesprekken met je frontliners best pittig zijn en je kan dan te maken hebben met een behoorlijke portie weerstand tijdens je rondgangen. Met Appreciative Inquiry (AI), oftewel waarderend onderzoeken kan je meer energie loskrijgen op de werkvloer voor je verandertrajecten. Het is een nieuwe en fundamenteel andere manier van denken over het oplossen van problemen en veranderingen binnen organisaties.


De benadering vertrekt vanuit positief verandermanagement en deze methodiek (AI) heeft ondertussen haar verdiensten wereldwijd bewezen. De juiste vraagstelling is hierbij cruciaal. In plaats van te starten met een vraag over het probleem, start je als productieleider met een vraag naar successen op de werkvloer, naar wat er goed gaat en hoe dit verder uitgebouwd kan worden.


Hoe pak je dit als leidinggevende nu concreet aan? Stel dat je wil weten waarom een van je operators een moeilijke samenwerking heeft met enkele collega’s van het magazijn of waarom de ploegoverdracht niet vlot verloopt? Als je deze ‘waarom-vraag’ op deze manier stelt dan zal je hele andere dingen ontdekken dan bij een waarderende en onderzoekende vraag. Waarderende en onderzoekende vragen zouden in dit voorbeeld kunnen zijn:

  • “Wanneer liep de samenwerking goed?”

  • “Wat zou je kunnen doen om meer van deze samenwerkingen te krijgen?”

  • “Stel dat de samenwerking goed zou lopen, wat zou er dan anders zijn?”

  • “Wat zou een eerste stap kunnen zijn om de samenwerking te verbeteren en welk verschil zou dit dan maken voor jou en voor hen?”

Er ontstaat dan een heel andere discussie en energie bij je operators. Zo zullen je conversaties niet alleen meer impact hebben, daarnaast betrek je jouw medewerkers ook veel actiever bij het vinden van een oplossing. Ook bij een technisch probleem of een defect waarbij je een oplossing wil uitwerken in een minimum van tijd is er ruimte voor een positieve vraagstelling. Vanuit een oplossingsgerichte benadering ga je dan waarderend onderzoeken bij jouw medewerker welke oplossingen hij of zij zelf kan bedenken. Zo stimuleer je een groeimindset bij je medewerkers, maar ook meer eigenaarschap. Neem hierbij ook eens je meetinstrumenten onder de loep. Meetinstrumenten met een waarderende en onderzoekende insteek geven meer energie en veranderbereidheid bij je medewerkers. Bijvoorbeeld 98% goede kwaliteit werkt meer motiverend dan 2% kwaliteitsuitval.

We hopen dat je deze tip inspirerend vindt en wensen je heel veel succes toe!


Comentarios


bottom of page