Heb je al ervaren dat je iets super goed hebt voorbereid en het alsnog fout loopt omwille van zaken die je niet had verwacht? Je wou een bepaalde actie uitlokken en je kreeg niet het gewenste effect?
Als leider van de operationele werkvloer staan we niet altijd stil bij de impact van operationele systemen op cultuur en resultaat. Te meer omdat systemen vaak verborgen zijn. Ze zijn moeilijk te zien, te meten en laten zich niet echt voorspellen. De wereld is niet lineair en zo is dat ook bij systemen!
Bij de ontwikkeling van processen of het plannen van verandering denken leiders vaak vanuit een duidelijk gewenst resultaat. De keerzijde van de medaille is dat niet enkel standaarden, procedures of strategieën het resultaat bepalen maar vooral het gedrag van jouw medewerkers. Sterk gedrag voor een sterk resultaat!
Om het even met de befaamde uitspraak van Dr. W. Edwards Deming te illustreren.
“A bad system will beat a good person every time….”
Besteed dus vooral voldoende aandacht aan het sturen en het mogelijk maken van het juiste gedrag bij de ontwikkeling van je management, verbeter- of werksystemen. Bij een nieuw verbeter initiatief kan je bijvoorbeeld volgende krachtige vragen stellen:
Hoe reageren systemen op het verbeterinitiatief? Hoe neutraliseert of versterkt het systeem jouw inspanning?
Welk gedrag is hierbij dan ideaal?
Om dit optimaal gedrag te realiseren, welke elementen - zoals standaarden, communicatie, technologie of talent - zijn dan cruciaal?
Weet dat het cruciaal is om de elementen van een systeem te kennen, maar dat het nog veel belangrijker is om te weten hoe de interactie verloopt tussen deze elementen. Deze interactie is vaak bepalend voor het gedrag van jouw systeem en bijgevolg ook voor het gedrag van jouw medewerkers.
We hopen dat je deze tip inspirerend vindt en wensen je heel veel succes toe!
コメント