top of page
  • Peter Schollaert

Boost je kwaliteit- en productiecijfers ter waarde van een luxueuze villa






Voor een internationale klant met een grote productie entiteit werd de kost van ‘non kwaliteit’ maandelijks aan de medewerkers getoond aan de hand van een foto met daarop het bedrag. Je kan het al raden… de kost van een luxe villa. Voor een ander productiebedrijf werd aandacht voor verspilling op een ander manier gevisualiseerd. Al het scroot werd er bij elkaar gevoegd met als vraag aan het personeel : wat is het gewicht en de kost van deze verspilling?


Er valt dus nog heel wat geld te rapen in productie- en logistieke omgevingen en vaak zit het ook in de kleine dingen waarop je medewerkers impact hebben.

Maak kennis met ‘Fast Response’ in deze blog en hoe je hiermee kan evolueren naar een zero failure kwaliteitscultuur.


Faste Response voor een “zero fouten’ kwaliteitscultuur

Kwaliteit is al lang geen ‘onderscheidend’ USP meer. En toch zien we in vele organisaties dat de aanpak om kwaliteitsproblemen ten gronde op te lossen vaak een grote uitdaging is en nog voor heel wat verbetering vatbaar is.

De auto industrie werkt sinds jaren met beproefde systematieken zoals de 8D methodologie, Fast Response Proces en PPSR (Practical Problem Solving Report) om tot een ‘zero quality failure’ kwaliteitscultuur te komen.

Daarnaast vormen deze instrumenten het perfecte communicatiemiddel om het proces van probleemoplossing naar alle stakeholders transparant te maken.

Deze instrumenten leveren in slechts enkele weken een fundamenteel resultaat op jouw kwaliteits- en productiecijfers. Het ‘FAST RESPONSE PROCES’ is hierbij een uiterst belangrijke hefboom :



WAT ?

FAST RESPONSE (snelle reactie) is een dagelijkse kwaliteitsvergadering waarbij kwaliteit, productie, logistiek, onderhoud en engineering de kwaliteitsproblemen van de afgelopen 24 uur worden besproken en op een ‘FAST RESPONSE BOARD’ visueel worden genoteerd. Voor elk kwaliteitsprobleem (of ‘quality concern’) wordt er een eigenaar aangewezen die samen met een multidisciplinair team volgens de PPSR (Practical Problem Solving Report) oplossingsmethodiek op zoek gaat naar de oorzaak van het probleem en oplossing zoekt om dit probleem op te lossen én te voorkomen.




WAAROM?

FAST RESPONSE zorgt ervoor dat:

  • Kwaliteitsstatistieken (klachten, uitval, garantiekosten, herbewerkingen / reparaties) drastisch en op korte termijn verbeteren

  • Repetitieve fouten worden voorkomen en hierdoor minder middelen worden verspild

  • De klanttevredenheid verhoogt

  • Operatoren een escalatiesysteem hebben om problemen snel te melden

  • Alle kwaliteitsproblemen onmiddellijk worden gemeld en besproken. Kwaliteitsproblemen onmiddellijk worden aangepakt zodat mogelijk externe gevolgen zoals klantenreclamaties en -claims en interne gevolgen zoals hoge kwaliteitsuitval en hiermee verbonden kosten, worden vermeden

  • Iedereen werkt volgens een beproefde gestandaardiseerde methodiek

  • Iedereen op de hoogte is en de status van het probleem kent door het visuele ‘Fast Response Board’ en wekelijkse opvolgmeetings

  • Een cultuur van continu verbeteren wordt gecreëerd waarin alle stakeholders betrokken worden

  • Je na verloop van tijd meer tijd krijgt in het streven naar stabiele processen

  • Lessen worden getrokken en direct worden geïmplementeerd voor gelijkaardige processen.



HOE?

  • Dagelijks 10-20 min meeting op de werkvloer

  • De systematische aanpak staat beschreven in onderstaande proces flow chart.

  • Het ‘Fast Response Board’ wordt hierbij gebruikt als visueel managementtool om de status van alle kwaliteitsproblemen in één oogopslag te zien.

  • Het PPSR formulier (Practical Problem Solving Report) zorgt voor een systematische aanpak voor probleemoplossing en communicatie van kwaliteitsproblemen.

  • Dit PPSR formulier wordt tijdens de vergadering gebruikt om structuur te bieden en de vergadering binnen het tijdsbestek te houden.



Wil jij meer weten hoe je deze methodiek kan implementeren in jouw organisatie?


Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie. We komen ook graag bij jou langs om je te begeleiden bij de implementatie. Check ook onze Fast Response open opleidingen op de Events Kalender. Neem dan contact op via info@boostfactor.be of +32 468 10 36 27.


#operationalexcellence #leadershipdevelopment #industry40 #fastresponse

bottom of page